Saturday, March 21, 2009

Nem Hàsia Casa XVIII: La província més guapa de Tailàndia

Diuen que la província de Krabi és la més guapa de Tailàndia. No us puc dir si això és cert o no, ja que no he estat pas a tantes, i a les que he estat no hi he estat pas sufiecient. Però està clar que Krabi té elements de sobres per fer-se mereixedora d'aquest títol: Ko Lanta, la península de Railay, Ko Phi Phi i d'altres moltes i petites illes que en doten la costa.

En aquest post veurem una mica d'aquestes tres últimes coses. Recordem que la nostra decisió d'estar-nos a Hat Noppharat Thara / Ao Nang, no és tant pels propis Ao Nang / Hat Noppharat Thara, com per la conveniència de la seva situació per visitar illes i d'altres gràcies properes. Així que anem-hi, doncs.

Només el primer dia d'arribar, ens vam veure "convidats" a visitar quatre illes properes en longtail. El tour, que es diu "4 islands", així com el que vaig fer a Ko Lanta un parell de posts enrere, és un dels més populars des d'aquí i costava només 400 baht per persona (8 euros). El tour visita les illes de Ko Poda, Ko Tup, Ko Hua Kwan (la illa del pollastre) i la península de Rai Leh. Inclou també un parell d'esnòrquellings i una impressió generalitzada de tota la colla de pedres que màgicament surten del mar al llarg de la costa.

Així que, excitats per la rapidesa de la cosa, ens hi vam apuntar tots tres. Un cop més, no és cap experiència massa aventurera ni solitària, això d'apuntar-se a aquests tours, sino que més aviat tothom els fa. I pel matí, una bona colla de longtails esperava a una bona colla de turistes pels seus tours diaris, probablement als mateixos llocs. He aquí nosaltres i el nostre grup.

Ràpidament, navegant aquestes aigües, pots admirar les capritxoses formes de les illes que corren per aquí. La consistència de la roca calcària que forma aquestes illes és bastant pobra, així que l'acció constant de l'aigua, que a més no va a grans onades, sino en carícia constant, ha format tot aquest paisatge de curioses formes.

Detallem aquesta illa en primer plà, on la barca va passar-hi per sota per deliri fotogràfic del personal. L'aigua es va menjant la part inferior de la roca fins que, en algun moment, la base no pugui suportar el pes i trenqui formant les parets verticals típiques d'aquesta zona. Preciós i interessant.

La primera de les nostres parades és a la illa de Tup (Ko Tup, recordem que Ko vol dir illa). De fet, més que en una sola illa, vam parar en tres, ajuntades per una barra de sorra quan la marea està baixa. Quan nosaltres vam anar-hi la marea no estava del tot baixa, així que la barra de sorra no es veia, però si que es podia caminar a l'alçada del genoll. Comencem la nostra estada (d'una horeta, que tampoc està malament) a Ko Tup amb aquesta pintoresquíssima imatge d'unes longtails a l'aigua cristal.lina.

Perquè l'aigua, sincerament, és cristal.lina. A terra ferma (no-illes) l'aigua no ho és tant, de clara, però un cop surts una mica mar endins, la cosa es converteix en foto perfecta. Fins i tot en aquestes petites roques pràcticament a la platja es veuen una quantitat respectable de peixos.

En Jett n'és un gran afeccionat, a l'snòrquelling, especialment si pot tocar al terra allà on el practica. I aquesta petita platja n'és un lloc absolutament ideal, es clar. Tot i que, a la barra de sorra que separa una illa de l'altra, plena de gent caminant amunt i avall, tampoc és que hi hagués molta vida submarina a veure-hi.

I com no, el tradicional contrast entre els estrangers (que els tailandesos anomenen farang, que vol dir bàrbar) en bikini i demés poca roba, i els locals, feliços vestits de dalt a baix. Notem també el nivell del mar, en aquesta barra que separa les illes. La platja en si no es veu, però és perfectament caminable.

Més tard vam descobrir que una de les illes unides per aquesta barra de sorra, la més gran, és Ko Hua Kwan, altrament anomenada Chicken Island, o illa del Pollastre. Així que suposo que Ko Tup serà una de les petites. La illa del pollastre es diu així per un motiu certament evident, i tot plegat és una visió força coneguda d'aquesta costa d'Andaman.

Al voltant d'aquesta illa ens vam parar per un parell d'esnòrquellings. Alguns peixos de colorins i uns inmensos, interessants i una mica intimidadors llimacs de mar ho van fer una mica interessant, però el corall estava absolutament destrossat, gràcies a la quantitat de barques incontrolades que hi paraven cada dia. El procediment habitual de les longtails és arribar i deixar anar l'ancla a qualsevol lloc. Una acció catastròfica pel corall. I aquest tour de les quatre illes és, possiblement, el tour més popular des d'Ao Nang. I això vol dir ser realment popular. Així que l'esnòrquelling aquí l'hem de catalogar, siguent generosos, de mediocre.

La següent illa a la que ens vam aturar va resultar ser Ko Poda. Aquesta illa també està una mica vista, amb aquesta pedrota just davant la platja. I si, tot apunta a que una tempesta està en gestació.

Moltes moltíssimes longtails s'alineaven davant de la platja. De fet, quan vam arribar vam haver de donar un parell de passades per poder trobar un aparcament per nosaltres. En aquest punt vam gaudir del nostre dinar, inclòs al preu del tour. I al mencionar la nostra condició de vegetarians, el nano responsable de la barca, que en aquest no tan sols parlava una mica d'anglès, sino que era un força encantador, es va preocupar per anar fins a una barca amb cuina (si no ho enteneu, ja en parlarem després, d'això) i pillar-nos uns vegetables fregits amb arròs absoluta i sorprenentment deliciosos. I vam estar molt contents.

Com a consqüència de tanta barca, no fa falta dir-ho, teníem el bonus de centenars de feliços i inquiets turistes, tots en busca del seu raconet de blanca sorra i inexistent sol. En un moment donat, com ja en fa tota la pinta, es va posar a ploure torrencialment, seguit de divertides carreres de turistes en busca de refugi sota els arbres. La cosa, però, no va durar massa, i tots van i vam tornar ràpid a les nostres posicions.

Aquesta foto la trobo molt simpàtica, si bé sembla fotoshopada, i li insistiré a la Tiffany que la converteixi en la seva foto de perfil transitòria al facebook. Representativa d'una estada a Tailàndia ho és, crec.

A l'horitzó, en terra ferma, la península de Rai Leh, tota ella engabiada enmig de poderoses i inpenetrables parets. Aquesta es disposava a ser la nostra següent (i última) destinació del dia.

Degut a la tempesta de moments abans, el mar no estava en les seves millors condicions de placidesa, i la veritat és que el trajecte va ser una mica mogut i remullat. Aquestes barques no estan precisament impermeabilitzades, i a cada onada que saltes una galledada d'aigua et va a la cara. Lo qual li dóna força diversió a la cosa, perquè mentir. Nosaltres, literalment, al mal temps li posem bona cara! (no com la dona de la dreta, cal afegir)

I finalment arribem a la fablada península de Rai Leh, una massa rocallosa impenetrable a la que no hi arriben carreteres i només hi pots arribar per mar. Tot plegat és d'una bellesa excepcional i un autèntic paraís per escaladors. En aquesta zona hi ha quatre platges. Hat Ton Sai conté la major part d'hotels barats i backpackers, però la platja és un gran rocallam. Igualment East Rai Leh té força llocs interessants on estar-se, però la platja, que no és tal, està plena de "mangroves". Hi ha dues platges magnífiques: West Rai Leh i Phra Nang. Totes dues estan a prop de les anteriors i només hi ha hotels de cert nivell, des de mitjans (tres-estrelles) fins a superluxe.

Vam considerar estar-nos aquí en comptes de a Ao Nang, però vam acabar descartant-ho perquè ens vèiem una mica aïllats. No me n'arrepenteixo de la decisió, la veritat, però algunes de les platges, certament, són una passada.

Aquesta excursioneta suposa la nostra primera presa de contacte, que no última, amb Rai Leh. Per culpa de retrassos en d'altres moments, només vam poder estar-nos uns 40 minuts a la platja de Phra Nang, considerada per alguns la millor platja de Tailàndia. I la platja és lo seu de guapa, però em va costar molt confirmar lo de la millor: primer, la llum i el dia ennuvolat no l'afavorien massa. Segon, la platja era estretíssima. Vam arribar-hi en el moment de la marea més alta, així que això només és transitori. Com a conseqüència d'això, la platja estava ridículament abarrotada de turistes, la inmensa majoria provenint del mateix tipus d'excursions que nosaltres.

He aquí, però, la platja de Phra Nang, amb mala llum i les seves característiques roques sortint aquí i allà.

No es pot negar que la cosa és guapa, i que aquestes parets imposen el seu respecte.

Lo que us dic.

Però tot plegat imposa una mica menys quan veus que tot metre quadrat de sorra està agafat per algú, conformant una ridícula sobrepoblació, això si, amb un excel.lentíssim paisatge. La conclusió: més ens val que hi tornem a venir fora de l'hora punta. I ho farem en algun post futur!

Sota aquesta paret estalactítica que veiem aquí dalt hi havia una petita espècie de capella pels pescadors orginals de la zona. Un dels símbols habituals d'aquests llocs són aquests objectes decididament fàlics, que no l'intenten dissimular en absolut, el seu falisme. El séu simbolisme va relacionat amb esperances reproductores. Els turistes, a la que ho veien, no podien reprimir petits crits histèrics i trapelles. I segur que més d'un de vosaltres també hi caurà.

Aquesta roca davant de la platja, no massa diferent de la que vèiem abans a Ko Poda, apareix en centenars de milers de fotografies de Tailàndia. Si bé segur que en totes elles hi feia millor dia.

I què més simpàtic que aquestes barques-paradeta de menjar. El menjar era excel.lent i no massa car (considerant el medi i la platja de luxe en que ens trobàvem).

Caminant amunt i avall vam ser sorpresos per aquest nano dins un forat. El que no vam acabar de descobrir és si el tio l'havia començat a, posa-li, Alemanya, el forat, i finalment havia arribat a treure el cap per aquí. Tot podria ser.

Era hora de marxar i deixar enrere aquesta península de Rai Leh fins la propera. Aquí podem veure una de les roques més espectaculars. La platja de Phra Nang, just d'on venim, queda a la dreta, mentre que la de l'esquerra és West Rai Leh. Bastant espectacular.

Bé doncs, aquesta va ser l'excursió de les Quatre Illes, que si us hi fixeu bé no en visita pas quatre, d'illes. No va estar malament, especialment les illes. Lo dolent, tot relacionat amb el sobredesenvolupament: massa gent i corall destrossat. Es clar que és hipòcrita el dir això, ja que si no hi hagués aquest desenvolupament. seria infrastructural i econòmicament difícil que nosaltres hi poguéssim venir. Així que... què fer? Oh amics, quina interessant pregunta!

I pràcticament sense notar-ho, saltem a la segona excursioneta del post, última de les que farem des d'Ao Nang. En aquest cas, la Tiffany i en Jett, que no són necessàriament fans de ser portats ràpidament en paquet amunt i avall, es van rajar de venir. Però jo, com que sóc un cul d'en Jaumet, no me'n vaig poder pas estar.

Aquest cop, el que visitaríem seria la famosa, i excepcional, illa de Ko Phi Phi.

Com que Ko Phi Phi està relativament lluny, de la costa, no era factible arribar-hi amb una longtail. Així que no quedava més remei que agafar una speedboat. No fa falta dir, una vegada més (sé que em repeteixo) que aquests tours són extremadament populars, i a les 9 del matí hi havia centenars de persones preparades per saltar a les seves respectives barquetes. La meva, en aquest cas, era la Nattacha. I tots els feliços companys d'excursió preparats per abordar-la.

Els més ràpids van córrer a ocupar la part frontal, amb visibilitat frontal i solet cremador. Els menys afortunats ens vam haver d'apalancar al darrere. La barca tenia capacitat per unes 25 persones, i avui només n'érem 19, així que vam gaudir de força espai. I si, aquest número imparell és la causa de la meva inusual solitud, ja que tota la resta eren grups parells.

El dia anava empaquetat d'activitats. Visitaríem Ko Phi Phi Don (el Phi Phi gran) i Ko Phi Phi Leh (el Phi Phi petit), i entremig i al voltant hi tindríem dos o tres esnòrquellings. I l'esnòrquelling aquí, oh amics, són figues d'un altre paner. Diuen que Ko Phi Phi és una de les destinacions submarinístiques principals de Tailàndia (i, en conseqüència, una de les principals del món), i el germà petit tampoc es queda curt. El corall és viu i els peixos són molts i variats. Ajuda el fet que les speedboats no tirin ancla a qualsevol lloc, sino que s'enganxen a certs punts ja preanclats. Tota aquesta zona també està inclosa dins un parc nacional marítim. Això, però, no vol dir gran cosa, ja que en moltes ocasions, les lleis i regulacions a les que estan subjectes els parcs nacionals són fàcilment doblegables si preguntes als llocs correctes i portes suficient efectiu a la butxaca.

En aquest cas, però, el desenvolupament és molt baix, i l'esnòrquelling és fantàstic. I el nostre conductor és un hippy fan de Bob Marley. Tot i que això no és necessàriament original: molta molta gent d'entre 15 i 40 que viu al costat de la platja n'és un gran fan.

Potser a alguns us sonarà aquesta badia. Es diu Ao Maya, a Ko Phi Phi Leh, i és l'escenari principal de la peli "The Beach" (La Playa), amb Leonardo DiCaprio. No us puc dir massa cosa de la peli en si, ja que jo mateix no la he vista, però es veu que va d'una colla de backpackers que troben una illa inhabitada a Tailàndia i la ocupen per crear-hi una espècie de comunitat alternativa. La badia aquesta no és ni molt menys remota, tot i que la illa de Ko Phi Phi Leh és inhabitada i no té gens ni mica de construcció. Avui en dia, però, figura en tots els itineraris d'excursions diàries, i està ridículament plena de gent. Segur que en d'altres moments del dia, però, deu ser millor.

Dit això, la badia és excepcional.

Però la quantitat de gent, com és norma en aquestes vacances tailandeses, és ridícula. I això que ens diuen que aquest any hi ha menys gent del que solia haver-hi els últims anys. Pues no vull ni saber-ho...

La badia és magnífica i l'aigua és magnífica i clara. Fins i tot l'esnòrquelling és força bo al voltant de les roques.

A Ao Maya hi vam estar només uns 45 minuts. El nostre itinerari del dia consistia en 7 punts/parades diferents (dues d'elles, sense baixar de la barca), així que no hi havia temps per gaire més. El següent d'aquests punts era un altre esnòrquel. Aquest, però, era més perillós que altra cosa, ja que en un espai bastant apretat s'hi anaven acumulant barques, i havies d'anar al tanto mentre estaves sota l'aigua que ningú se't tirés a sobre. I no exagero no, que els conductors no et veuen en absolut. Una parada prescindible, sens dubte.

La següent, una volta amb la barca per la llacuna de Phi Phi Leh, una badia sense platges bastant espectacular també. Ko Phi Phi Leh no és gaire grossa i, com podeu veure, és una illa bastant rocallosa. Indubtablement és bellíssima, també.

Uns detalls... l'aigua, poc profunda i extremadament cristal.lina, amb les parets amenaçadores però acollidores envoltant la badia per tots cantons.

Però, un cop més, una barca rere l'altra fent la mateixa volta al voltant de la badia, a velocitat moderada per tirar quatre fotos, i ale. Realment semblava un McAuto en caravana. Tots els tours de Ko Phi Phi, ja siguin des de Ao Nang, Krabi, Phuket o Ko Lanta, semblen fer el mateix itinirari, així que en aquest sentit no us perdreu res. El més barat que vaig saber trobar, des d'Ao Nang, va ser 900 baht (uns 20 euros). Això incloeix tot el dia, més dinar i refrescs.

L'última parada a Ko Phi Phi Leh, per donar un cop d'ull a aquesta caverna, que no està malament. El tema es que està plena d'andamis i coses perquè sembla que, flexibilitzant les regles dels parcs nacionals, es recullen nius i ous de no sé quin ocell, que després s'exporten com a delicatessen. Pues vaja.

Almenys les estructures són totes fàcilment desmuntables i no ens trobem davant uns afegitons de formigó horrorosos.

Una última visió de la rocallositat de Ko Phi Phi Leh, de la que en guardaré un excel.lent record. La deixem enrere ara i passarem a la germana gran de la parella d'illes Phi Phis.

Ko Phi Phi Don és la més gran i més desenvolupada (única desenvolupada) de la parella. Tot i així, només hi ha un petit poble, on no hi ha ni cotxes ni motos ni cap vehicle terrestre motoritzat. La illa té una extranya forma d'H, i el poble està a la barra del mig, amb una badia a banda i banda, i un escenari certament espectacular. La badia del sud, Ao Ton Sai, és la menys espectacular de les dues (!) i és on totes les barques arriben.

Dir que és la menys espectacular, és clar, no vol dir que no sigui espectacular, ja que ho és un bon rato. El que veiem en segon plà, al final de tot, és Ko Phi Phi Leh. Les dues illes estan molt properes, no més de cinc quilòmetres.

A Ko Phi Phi Don és on vam parar a dinar. Al revés d'altres excursions marines a les que havíem anat abans, no ens van donar menjar en un tupper, sino que ens vam asseure en un restaurant que, pel que sembla, viu d'aquestes excursions, ja que ja hi havia una bona colla de grups. Un bon moment també per socialitzar-se amb companys excursionistes.

El dinar, però, no va ser necessàriament espectacular. Què hi farem.

L'entramat de carrers estrets que s'escampa entre les dues badies és, dissortadament, un cau turístic impressionant, replet de botigues de souvenirs, agències de viatges i, com no, operadors de submarinisme, tots ells preparats i encantats de separar els camins entre el turista i els seus diners. De fet, Ko Phi Phi (sorpresa) n'està plè, de turistes. De fet, només hi ha turistes, a Ko Phi Phi, lo qual et dóna un ambient lleugerament artificial. Lo únic negatiu d'aquesta, per altra banda, impressionant illa.

La badia nord, Ao Lo Dalam, posseeix la millor de les dues platges, i el millor escenari. I és també on pots descobrir qui és el turista mig a Ko Phi Phi: el jove backpacker amb marcats músculs / perfecte bronzejat / manicurats pits òbviament al descobert / roba de platja perfectament estudiada / gran interès en ell mateix. Aquest deu ser el segon negatiu...

Una cosa curiosa que vaig descobrir en aquesta excursió especialment són els extranys procediments de la majoria de turistes russos. Després d'alemanys i escandinaus, que s'emporten la palma amb molta diferència, els russos són la comunitat visitant més comuna. Doncs bé, típicament, les noies russes posaran en actitud sexi / guarrona a la platja perquè els nois els hi tirin fotos. I això passa en parelles de totes les edats, i també en filles adolescents amb els seus pares, creant una tendència que, als meus ulls, em va semblar com a mínim curiosa, ja que sembla ser seguida només per russos. No ho vaig poder enganxar perfectament en cap foto (suposo que tampoc està molt ben vist, el robar la pose guarrona de la teva nòvia / esposa / filla), però aquí en tenim un parell preparant-s'hi, amb el fons de la badia d'Ao Lo Dalam, que disfruta de, un cop més, paisatges espectaculars i aigües excel.lents.

Deixarem la nostra estada a les Phi Phis doncs, amb alegria d'haver-les visitades i, fins i tot, amb un cert penediment de no dedicar-hi uns quants dies / nits. De tornada cap a casa, encara vam tenir temps de parar-nos a una altra illa, Ko Mai Phai (illa del bambú). Aquesta illa tenia un molt bon esnòrquelling exactament des d'on aquesta foto està tirada i, en general, té una pinta a illa del Follet Tortuga interessant.

I ens hi vam parar per dedicar-hi l'últim parell d'hores de la nostra excursió per tirar-nos directament a la bartola després de tanta activitat. Evidentment, aquest és el plan exactament de totes les altres barques amb el mateix itinerari que nosaltres, així que només arribar ja vaig començar a témer el pilot de gent que ja hi seria, compartint amb nosaltres les típiques sorres blanques i impressionants i les ja esperades aigües cristal.lines i calmades.

Però ah oh, sorpresa! Si et quedaves on les barques et deixaven, cosa que la majoria de gent feia, si que et trobaves un pilot de gent, però si et mous una mica, la cosa està absolutament buida i és sincerament espectacular.

De fet segurament deus poder donar la volta caminant a l'illa sense massa esforç, però la veritat és que em va semblar difícil trobar millors llocs dels que ja vaig trobar, i em vaig apalancar en absoluta i deliciosa solitud (especialment després d'un dia amb pilots de gent a tot arreu) sota un arbre, amb visions espectaculars i un ventet d'aquell que t'indueix a l'auto-orgasme. I mira tu, segurament aquesta deu ser una de les millors experiències platgívoles que he tingut de moment, i ben content que n'estic.

Acabem amb una d'aquestes clàssiques visions de Tailàndia, de la costa de Krabi i del mar d'Andaman. Una longtail gandulejant tranquilament ancorada al costat d'una platja de sorra blanquíssima, ballant sobre aigúes turqueses, calmades i cristal.lines. I tios! No és un mite! Aquests llocs existeixen de veritat! El problema és que normalment et dónes la volta i hi ha centenars de persones al teu voltant...

I aquesta va ser, doncs, l'excursió a Ko Phi Phi. L'excursió va estar molt bé, i Ko Phi Phi és fantàstic. Llargament recomanat. Ara, si t'hi vols estar uns quants dies, i no et vols sentir massa incòmode, més val que tinguis marcats músculs / perfecte bronzejat / manicurats pits òbviament al descobert / roba de platja perfectament estudiada / gran interès en tu mateix.

Aquests dos posts han cobert vuit o nou dies a Hat Noppharat Thara, al costat d'Ao Nang. Un canvi important en les nostres dinàmiques tindrà lloc a partir del proper post. Aquest narrarà la meva excursió en solitari a la illa de Phuket, que segurament és la principal destinació turística de Tailàndia. Aquesta excursió tindrà dos objectius: el primer, descobrir amb els meus propis ulls si Phuket té tan mala pinta com sembla (d'aquí el motiu pel qual la Tiffany ni tan sols es preocupa per venir). El segon, recollir a en Jaden, el germà de la Tiffany, que arribarà a l'aeroport de Phuket per apuntar-se a la moguda del nostre segon mes de visita Tailandesa, i potser más allá.

Totes aquestes històries us les explicarem a la mateixa bat-adreça, en alguna bat-hora futura. Fins llavors, nanos, disfruteu-me del que aneu fent!